Harvemmin tulee nykyään kirjoiteltua asiaa tänne, mutten ole kuitenkaan unohtanu, jotenka kannattaa kerran viikossa käydä katsomassa josko olis uutta tullu. Edellyttäen että aihe kiinnostaa.
No ennekuin pumppuja pääsee kokeilemaan, pitää tehdä (kuten yleensä pitkän aikaa käyttämättäoleville koneille) avaus ja katsoa mitä se/ne on syöny.
Riittävän isoja kiintolenkkiavaimia ei meinannut aluksi löytyä. Sitten muistin kokeilla vanhaa Wärtsilän pitkävartista vihreää avainta, jossa on kummassakin päässä lenkkiavain.
No sattuipa vielä niin että pienempi lenkki sopi siihen Wärtsilän oman pumpun lähes kaikkiin muttereihin ja isompi lenkkipää sopi tuohon Worthingtonin isoihin muttereihin.
Worthingtonia purkaessani löysin sen alempien imuventtiilien alta kumisen ison tiivisteen joka on kaiketi tullut pumppauksessa sisään. Tästä pumpusta se ei ole, jotenka voin päätellä että tätäkin on käytetty jäteöjypumppuna.
Vesipäässä venttiilejä on siis neljä (4) ja tekniikka on mielenkiintoinen. Höyrypuolella on päälimmäisenä kaksi (2) luistia joiden ympärillä oli hiekanmurusia. Liekö mistä tullut?
Varsinaisia sylintereitä en ruvennut aukomaan. Imupuolen pohjapropuista sain auki 3/4.
Sisällä sylintereissä oli vuosikymmenten jäteöljyt. Melkoista puuroa. Tuli ainoastaan siitä n. 10mm pultin reiästä laittamalla tilkka bensaa liuottimeksi ja liikuttamalla sylinteriä (kyllä, se ei ollut jumissa) Bensaahan ei saisi laittaa liuottamaan öljykalvoa pois sylinteristä, mutta nyt oli pieni pakko. Taidan laittaa sitten käyttöä edeltävänä hetkenä paineilmatyökalu-öljyä sinne.
Myöhemmin sitten kasasin pumpun ja tiivistepinnoille laitoin tavallista ruskeaa konevaseliinia liukasteeksi, jotta menisi tasaisesti entiselle paikalle. Jos tiiviste vuotaa niin sitte hommataan uutta. Ei ole vaikeaa purkaa. Liikkuvia osia ei ole hirveän paljon.
Wärtsilän pumppua avasin sen verran että näin minkälaiset venttiilit vesipäässä oli. Koska on tieto että sitä on käytetty tämän vuoden puolella, en rupea sitä aukaisemaan. Ehkä se sitten kun sitä aikanaan maalataan tai lähemmin kunnostetaan.
Kovjoella en ole ehtinyt käymään sen vapun jälkeen. Kiirusta on ollut.
Samoin resiinaprojekti on odottanut. Kaikki aikanaan.
Pumpuista on kuvia tuon purkamisen ajalta, pitänee vain saada tännekin.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
2 kommenttia:
Yritin googlata blogeja jotka käsittelevät tätä harrastusta. Toivottavasti kirjoittelet vielä blogiasi !
Blogin kirjoittelu on vähän jäänyt, mutta lisätietoja saa, jos lähettää sähköpostia osoitteeseen: jokke alaviiva harju ät yahoo piste com
Lähetä kommentti