Syksy on takana ja aurinkoiset kevätpäivät kehottaa kääntämään katsetta ensikesään. Talvenmittaan olen miettinyt sitä oman radan rakentamista, ja se alkaa hiljalleen tuntumaan kaukaiselta ajatukselta. Olisihan se toki hienoa ajaa omalla veturilla, omalla radalla, omissa kotomaisemissa. Mutta siihen sisältyy aivan mahdottomasti työtä. Ja siltikin vain muutama sata metriä olisi mahdollista saada rataa rakennettua. Kiskojakaan ei ole nyt tiedossa kuin alle 100m. Onhan toki hyvä että tuli pelastettua tuota kalustoa sulatolta ja jatkossakin niille löytyy turvapaikka, kunnes joku vakuuttaa minut että tarvitsee niitä oikeasti tai teen itse niillä jotain.
Noh, se siitä. Kovjoella on tullu käytyä talkoissa talvenmittaan pari kertaa. Talven ensimmäinen auraus sattui minun kohdalle ja siitä tulikin otettua pari kuvaa tuonne vaunut.orgiin. Lisäksi kuvasin videon Youtubeen, jossa Simplex-veturi on käynnissä.
Nyt on pakko mainita, että kävi hauska tilanne talkoissa eräänä talvisena tiistaina:
Kävimme Sandin kanssa auraamassa radan ja teimme normaalilla porukalla erinäisiä kunnostushommia tallilla. Jossain vaiheessa ruvettiin valmistelemaan yhden RLR vaunun telin korjaamista. Akseli ei kuulemma ole suorassa.
Kävimme hakemassa sen vaunuhallista, jonka jälkeen se otettiin sisään. Ovet kiinni ja kaveri rasvamonttuun irroittamaan pultteja ja teliä vaunusta. Toiset samaan aikaan rupesivat tunkkaamaan vaunua ylös. Homma kesti vajaan tunnin, jonka jälkeen teli saatiin pois vaunun alta. Sitten katselimme sitä, joku sanoi ruotsiksi jotain toiselle ja kaikki rupesi nauramaan.
Ihmettelin tätä suomeksi ja vastaus oli: "Me purettiin väärä vaunu" Eli väärä vaunu oli otettu tallista. Tämän vaunun telissä ei ollut mitään vikaa. Noh tulipahan ainaki tarkistettua nykyinen kunto, ja se todettiin moitteettomaksi. Sitten vain teli takaisin ja käänteisessä järjestyksessä kuntoon, ja mittavan ratapiha työskentelyn jälkeen saimme "oikean" vaunun verstaalle. Sanoisin että harvemmin tulee tällä radalla järjesteltyä näin paljon junakokoonpanoja kuin nyt. "Junakokoonpanot" siis eri raiteille vaunuhalliin, eri järjestykseen.
Sitten vain sama purku-urakka vaunulle ja korjaus käyntiin.
Että tämmöistä. Pahempaakin on kuulemma sattunut, mutta niistä kertominen ei kuulu minulle. :D
Mainitsemisen arvoinen kirjoitus oli joulun alla, "UPM-Metsä" :n tiedotuslehdessä" Lehden numero siis 5/2008. Kirjoituksen otsikko: "Metsäradat"
6 kappaletta vanhoja valokuvia ja 4 sivua tekstiä. Hyvin monesta metsäradasta kertoen.
Uusi vuosi siis alkaa, jäämme seuraamaan, mitä se tuo tullessaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti